×
خانه » آرامش » خداحافظ استرس (قسمت اول)
20 ژانویه 2020

خداحافظ استرس (قسمت اول)

وقتی استرس داریم کارکرد مغز ما یک سوم حالت عادی میشه ، شاید شما توانایی های زیادی در زمینه های مختلف داشته باشید ، یا نسبت به رقبای خودتون خیلی تمرین کرده باشید اما وقتی استرس میاد سراغ ذهن شما ، متاسفانه نمی تونید اون طور که باید از توانایی های خودتون استفاده کنید. بطور مثال حتما تا به حال شنیدید که ورزشکار ها در تمرین های قبل از مسابقات رکوردهای خوبی از خودشون به جا می گذراند اما در مسابقه وشرایط خاص که قرار می گیرند نمی تونن به اوئن رکوردها دست پیدا کنند. و حتی برای خودتون هم پیش اومده که قبل از امتحان یا قبل از یک موقعیت استرس زا ، بارها و بارها تمرین می کنید و براحتی همه چیز رو یادآوری می کنید اما در شرایط که قرار می گیرید همه چیز عوض می شه و ذهن شما نمی تونه به خوبی شما رو یاری کنه . ما در این سری مقالات قصد داریم که شما رو با استرس و انواع اون آشنا کنیم و همچنین به شما کمک کنیم که در شرایط استرس زا بتونید ذهن خودتون رو راحت تر کنترل و مدیریت کنید پس با ما همراه باشید.

قدم اول : موهبتی به نام استرس

قبل از اینکه استرس رو مدیریت کنیم باید ببینیم که دقیقا چی هست ؟ و آیا برای ما لازمه که استرس داشته باشیم یا خیر ؟ باید خدمت شما عرض کنم که یکی از بزرگترین نعمت های خدا به انسان داشتن استرس هست ! و اگر شما حتی برای چند لحظه دنیای بدون استرس رو متصور بشید متوجه خواهید شد که هیچ پیشرفتی بدون استرس اتفاق نمی افته ! بله درست متوجه شدید هیچ پیشرفتی اتفاق نخواهد افتاد .
پس استرس خیلی موجود خوبیه ، اصلا اگر دوست داشته باشید میتونید برای استرس خودتون اسم هم انتخاب کنید ، چون مغز برای هر چیزی که برای شما وجود پیدا کنه ، راحت تر میتونه به شما کمک کنه. پس استرس در همه ما وجود داره و خیلی موجود خوب و مفیدی هست.

قدم دوم : به رسمیت شناختن استرس

در گام بعدی ما باید وجود استرس و اضطراب رو به رسمیت بشناسیم ، اگر فکر می کنید با تمرین و ممارست میشه استرس رو از بین ببرید کاملا در اشتباه هستید برای اینکه استرس در وجود ما کاملا ضروری هست و قابل از بین بردن نخواهد بود ، ما میخواهیم این استرس رو مدیریت کنیم ، و برای مدیریت استرس باید اون رو به رسمیت بشناسیم ، یعنی قبول کنیم که استرس لازم هست و همه مردم دنیا استرس رو در وجودشون دارند.
یادمه در یک همایش بزرگ سخنرانی شرکت کرده بودم ، و هدفم این بود که ترس از صحبت کردن در جمع رو از بین ببرم . قبل از اینکه در این همایش شرکت کنم یکی از بزرگترین ترس های زندگی من صحبت کردن در جمع بود و به اون سخنرانی که اومده بود جلوی بیش از ۳۰۰ نفر صحبت کنه خیلی غبطه میخوردم . وقتی سخنران وارد صحنه شد و شروع به صحبت کردن کرد من حتی یک لحظه هم فکر نمی کردم که خودم رو جای اون بذارم ، و از ریلکس بودن اون فرد در تعجب بودم . اما وقتی شروع به صحبت کردن کرد و یک راز بزرگ رو با من و دیگر شرکت کنندگان در میان گذاشت سد این ترس بزرگ کاملا برای من فرو ریخت. اون فرد گفت راز بزرگی که وجود داره اینه که استرس صحبت کردن در جمع هیچوقت از بین نمی ره ، شما باید همیشه اون رو در کنار خودتون داشته باشید ولی اون رو مدیریت کنید. وقتی من فهمیدم که این استرس برای همه وجود داره و باید وجود داشته باشه خیلی راحت تر تونستم کنترلش کنم ، در همایش آخر جلوی ۳۰۰ نفر صحبت می کردم و استرس داشتم اما ذهنم در مدیریت خودم بود و هیچ مطلبی رو فراموش نکردم و استرس من تبدیل به یک غول وحشتناک و اضطراب عجیب و غریب نشد .
پس در این قسمت یاد گرفتیم که باید استرس رو به رسمیت بشناسیم تا بتونیم اون رو مدیریت کنیم .

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *