تقویت حافظه و معجون سحر آمیز
مرداد ۴, ۱۳۹۶
افزایش درک مطلب - درک مطلب
چرا با تندخوانی، درک مطلب بالاتر می رود؟
مرداد ۲۶, ۱۳۹۶

چطور با یک خواب خوب ، عملکرد مغز را بالا ببریم ؟

نکات خواب خوب و بالا بردن عملکرد مغز

رازهایی برای خواب خوب و عملکرد مغز

تخریب سلولهای مغز در اثر کم خوابی !

اگر فکر می کنید با کم خوابیدن و مطالعه بیشتر به بالابردن اطلاعاتتان کمک می کنید باید بگویم که ممکن است اطلاعات خودتان را بالا ببرید، اما این کار آسیب بزرگی به عملکرد مغز شما می رساند. سلولهای مغزی شما در اثر کم خوابی تخریب می شوند و همین امر باعث می شود شما برای یادآوری و بازیابی مطالب دچار مشکل بشوید. در ادامه با معرفی یک  خواب خوب، عملکرد مغز شما را بالا می بریم، با ما همراه باشید.

چشم ها را باید شست !

اگر تا به حال فکر می کردید که خواب خوب همان خواب طولانیست ، باید بگویم که کاملا در اشتباهید. طول خواب فقط یکی از پارمترهای کیفیت در خواب می باشد. در ادامه پارامترهای مهم دیگری را بررسی می کنیم که در کیفیت خواب خوب شما موثر و تاثیرگذارند. بعضی از ما به فراخور موقعیت و شغلی که داریم و یا کمبود وقتی که برای کارهایمان گریبان گیر ما شده است، اولین کاری که انجام می دهیم کم کردن از ساعت خواب و زمان استراحت مغز و بدن است. و حتی در بیشتر موارد به این موضوع افتخار می کنیم که ساعات کمتری را در خواب بوده ایم یا در ساعات نیمه شب به خواب رفتیم و صبح زود به سختی از خواب بیدار شدیم و به محل کار یا مدرسه رفته ایم. باید بگویم که خواب هم مانند آب و غذا یکی از نیازهای ضروری انسان می باشد، که شاید در ظاهر متوجه آن نشوید اما اگر ریشه یابی دقیق را صورت دهید موجه خواهید شد که بسیاری از عصبی بودن های در طول روز و همچنین افت انرژی که اتفاق می افتد بر اثر خواب ناکافی و یا خواب بدی که در طول شب داشته ایم باشد.

کم خواب یا پر خوابی مسئله اینست !

وقتی در مورد خواب صحبت می کنیم، خیلی از افراد هم گلایه هایی مبنی بر پر خوابی و کسل بودن در طول روز را دارند. ما در این مطلب به هیچ عنوان نمی خواهیم در مورد بیشتر خوابیدن یا کمتر خوابیدن صحبت کنیم. هر چند بدن هر انسان به فراخور مصرف انرژی و عاداتی که در آن بوجود آمده ممکن است مدت زمان متفاوتی به خواب نیاز داشته باشد. اما منظور اصلی ما در این مقاله فقط و فقط بر کیفیت خواب خوب می باشد.

مقدمات یک خواب خوب :

به طور خلاصه مقدمات یک خواب خوب عبارتند از :
لباس راحت :

هرچقدر بدن شما هنگام خواب در آرامش بیشتری باشد ، ذخیره انرژی بهتری را انجام می دهد. سعی کنید از لباسهای خنک و راحت هنگام خواب استفاده کنید. لباسهای نخی بهترین لباسها برای خواب خوب و راحت می باشند.

نور اتاق :

نو اتاق را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. نور باعث ایجاد حساسیت در چشم شما خواهد شد و کیفیت خواب شما را به حداقل می رساند. زیرا چشم تقریبا مهمترین عضو برای برقرار شدن خواب در انسان می باشد. یا بعبارت دیگر دروازه خوابیدن موجودات چشم است.

مقدمات دیگری مثل دمای اتاق ، سر و صدا و  … برای خواب راحت وجود دارد که امکان کنترل تمامی این عوامل برای ما وجود نخواهد داشت. توصیه اکید من به شما دوست عزیزم این است که برای ایجاد این مقدمات وسواس به خرج ندهید. ایجاد مقدمات فقط در حد توانایی باشد کافیست.

آرامش و ریلکسیشن برای خواب خوب:

سعی کنید قبل از خواب تمامی افکار را از ذهن خودتان دور سازید. بازیابی انرژی که شما در خواب به آن نیاز دارید فقط و فقط با استراحت مغز اتفاق خواهد افتاد. شما تا وقتی که به مسائل مختلفی فکر می کنید و قبل از خواب به دنبال راه حل مسائلی که در طول روز درگیر آن ها بودید و یا فردای آن روز درگیر آن ها خواهید شد می گردید ، نمی توانید عملکرد مغز خودتان را بهبود ببخشید و کیفیت خواب و بازیابی انرژی در شما آن طور که باید اتفاق نخواهد افتاد. فیلم های ایجاد آرامش را در سایت قرار دادم اگر مقدور بود این فیلم ها را مشاهده کنید و از تکنیک های آرامش و ریلکسیشن برای ایجاد یک خواب خوب بهره ببرید.

قبل از خواب ممنوع !

مصرف قهوه و کافئین قبل از خواب ممنوع ! اگر عادت به مصرف خوراکی های کافئین دار دارید ، مصرف آنها را موکول به ساعات اولیه روز بکنید و  قبل از ۵ یا ۶ بعد از ظهر این مصرف را متوقف کنید. بدن شما با مصرف کافئین و انرژی که بدست می آورد خواب را از چشمان شما دور می کند و همین امر کیفیت یک خواب خوب را از بین خواهد برد.

و نکته بعدی اینکه نور آبی را متوقف کنید. منظور از نور آبی ، نوری است که از وسایلی مثل موبایل ، تلویزیون ، لبتاب و … به چشم ما بازتاب می شود. حتی الامکان بین استفاده  از این وسایل و خواب فاصله بیاندازید

نکات طلایی برای خواب خوب :

اگر بعد از بیداری کسل و خواب آلود هستید به احتمال قوی این کسالت مربوط به کم آب شدن بدن شما در طول خواب می باشد. لذا بلافاصله بعد از بیداری  نوشیدن آب ولرم به شادابی و همچنین عملکرد بدن شما بسیار بسیار کمک خواهد کرد.

فاصله شام تا خواب  :

اگر با معده فعال و پر به خواب فرو روید دچار مشکلات بسیار زیادی خواهید شد فاصله بین شام و خواب حداقل ۳ ساعت می باشد، البته این فاصله به کیفیت و اندازه وعده غذایی شما هم مرتبط می باشد. هرچقدر هنگام خواب معده شما فعال تر باشد اتفاق بدتری در خواب برای بدن شما می افتد.

مجید عطایی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *